مکمل گابا (GABA) را بیشتر بشناسیم

بازدید: 130 بازدید
مکمل گابا

گاما آمینو بوتیریک اسید که تحت عنوان گابا GABA هم شناخته می‌شود، نوعی آمینو اسید است که به صورت کاملاً طبیعی در مغز تولید می‌شود. امروزه مکمل گابا به منظور تامین این آمینو اسید از دست رفته مصرف می‌شود و نوعی انتقال دهنده عصبی بازدارنده می‌باشد که نقش مهم و تعیین‌کننده در کاهش فعالیت مغز برای آرام کردن سیستم عصبی مرکزی ایفا می‌کند.

درست است که برخی از منابع غذایی حاوی گابا هستند. اما این اسید آمینه به صورت گسترده به عنوان یک مکمل غذایی هم در دسترس می‌باشد و برخی از افراد این مکمل را به منظور کاهش استرس، از بین رفتن اضطراب، درمان افسردگی، درمان مشکلات خواب و درمان فشار خون بالا مصرف می‌کنند که اثربخشی خاصی روی این اختلالات دارد.

اگر برای استفاده از مکمل گابا دچار شک و تردید هستید و از فواید این مکمل به صورت کامل آشنایی ندارید می‌توانید این محتوا را تا انتها مطالعه کنید. زیرا به تمام مواردی که به این مکمل بستگی دارد اشاره خواهیم کرد و فواید آن را به تفصیل برای افراد علاقمند توضیح می‌دهیم.

فواید GABA Supplement

فواید مکمل گابا

فواید مکمل گابا بسیار زیاد است و از آنجایی که گابا نوعی انتقال دهنده عصبی در سیستم عصبی مرکزی می‌باشد، فواید بسیار زیادی برای روح و جسم برخی از افراد خواهد داشت در ادامه مزایای این مکمل را بررسی می‌کنیم.

کاهش استرس

استرس نوعی واکنش فیزیکی و عاطفی رایج است که ممکن است بر اثر دلایل مختلفی برای افراد ایجاد شود. در صورتی که استرس ادامه دار باشد روی سلامتی و سایر اندام‌های بدن اثر منفی می‌گذارد و استرس طولانی مدت مشکلاتی مثل فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و مشکلات گوارشی را پدید می‌آورد.

در این موقعیت مصرف مکمل گابا نقش پر رنگی در کاهش استرس ایفا می‌کند و تاثیر مفیدی روی آن خواهد داشت و باعث افزایش میزان آرامش مصرف کننده می‌شود.

مدیریت و کنترل افسردگی

از جمله فواید بسیار مهم دیگری که در رابطه با مکمل گابا در نظر گرفته شده است مدیریت و کنترل افسردگی می‌باشد. افسردگی نوعی اختلال خلقی است که روی سلامت روحی و جسمی افراد اثر می‌گذارد.

متاسفانه وقتی که افسردگی به اختلالی مزمن تبدیل شود تمام ابعاد زندگی یک فرد را تحت‌الشعاع قرار داده و باعث تحریک پذیری، اضطراب، غم و اندوه مداوم، احساس ناامیدی و بی‌قراری و حتی ایجاد مشکل در خواب و ایجاد مشکل در اشتها خواهد شد.

پس افسردگی یک مشکل روحی است که تمام جسم و روح را به خود درگیر می‌کند و علائم فیزیکی آن هم شامل درد و مشکلات معده، مشکلات گوارشی، سردردهای مزمن و… می‌باشد.

معمولاً وقتی که سطح گابا در مغز کاهش پیدا کند فرد بیشتر مستعد افسردگی خواهد شد. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که در صورتی که داروهای تحریک کننده گیرنده گابا مصرف شوند، در کنار داروهای ضد افسردگی اثربخشی بیشتری خواهند داشت.

مصرف مکمل گابا برای افزایش سطح گابا در مغز به مدیریت افسردگی و کنترل آن کمک زیادی می‌کند و حتی ممکن است موجب شود که در بازه زمانی کوتاه‌ تری فرایند درمان قطعی افسردگی اتفاق بیفتد.

کاهش اضطراب

اضطراب و نگرانی در صورتی که در دوره کوتاه اتفاق بیفتد رایج و بدون مشکل می‌باشد. اما در صورتی که این احساس به صورت مداوم برای یک فرد وجود داشته باشد و در طولانی مدت ادامه دار باشد نوعی اختلال محسوب می‌شود. اختلالات اضطرابی روی کیفیت زندگی، کیفیت خواب و سایر قسمت‌های بدن اثر منفی می‌گذارند و موجب تحریک پذیری، سردرد و ایجاد مشکل در تمرکز خواهند شد.

مکمل گابا نوعی ابزار مفید برای کاهش اضطراب به شمار می‌آید. فعالیت گیرنده گابا با سطوح پایین‌ تر اضطراب مرتبط است. البته در این زمینه محققان همچنان مشغول تحقیق و بررسی هستند تا تعیین شود آیا گابا به عنوان یک مکمل می‌تواند در مغز به گونه‌ای تاثیر بگذارد که اضطراب را به صورت کامل مهار کند یا خیر.

 

GABA Supplement

بهبود خواب

نخوابیدن به میزان کافی یا ایجاد مشکل در خواب رفتن یا خواب ماندن یا حتی بیدار شدن مداوم در خواب همه و همه نوعی اختلال محسوب می‌شوند. که در صورت تداوم باید به دنبال درمان آن بروید.

زیرا خواب نقش بسیار مهمی روی سلامتی ایفا می‌کند و مشکلات مزمن در زمینه خواب، می‌توانند سرآغازی برای سایر مشکلات مثل؛ فشار خون بالا، کلسترول بالا و بیماری‌های قلبی باشند.

بر اساس تحقیقات و شواهد مکمل گابا یک نوع اثر آرامبخش دارد که می‌تواند مشکلات خواب را به طور کامل برطرف کند‌. بر اساس مطالعه‌ای که در ژاپن انجام شد، افرادی که این مکمل را دریافت کردند به صورت متوسط 5.3 دقیقه سریع‌تر به خواب رفتند و 7.3 درصد بیش از سایر افراد خوابی عمیق‌تر را تجربه کردند. داشتن یک خواب عمیق و با کیفیت به عملکرد بهتر مغز، تقویت سیستم ایمنی و سلامت متابولیک بدن کمک زیادی می‌کند.

کاهش فشار خون

فشار خون بالا یکی از بیماری‌های تهدید کننده در بدن می‌باشد که اکثر افراد بالای 50 سال را به خود درگیر می‌کند و معمولاً در اثر سبک زندگی ناسالم یا داشتن استرس و اضطراب مداوم اتفاق می‌افتد.

افزایش فشار خون به صورت مزمن باعث بیماری‌های قلبی می‌شود و خطراتی مثل سکته قلبی یا مغزی را هم افزایش خواهد داد و حتی حمله قلبی و نارسایی قلبی را به دنبال دارد.

GABA Supplement

اکثر افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند ممکن است در اثر گذر زمان به بیماری‌های کلیوی هم دچار شوند. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که فشار خون بالا ضررهای زیادی برای بدن دارد و قسمت‌های مختلف بدن را تحت تاثیر منفی خود قرار خواهد داد.

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است مصرف مرتب مکمل گابا تاثیر مثبتی روی میزان فشار خون بالا خواهد داشت و به کاهش فشار خون کمک می‌کند. محققان ژاپنی مطالعه‌ای انجام دادند و طی آن بزرگسالانی که فشار خون بالا داشتند بعد از مصرف برنج سفید غنی شده توسط گابا به طور روزانه و به مدت 8 هفته کاهش فشار خون را تجربه کردند.

گابا به طور کاملاً موثر فشار خون را کاهش می‌دهد و مصرف این مکمل به تاخیر جلوگیری از شروع زود هنگام شرایط مرتبط با فشار خون هم کمک می‌کند و عوارض این بیماری را به طور کامل از بین خواهد برد.

طریقه مصرف مکمل گابا

اکنون که با فواید مکمل گابا به طور کامل آشنا شدید می‌توانید با نحوه مصرف این مکمل هم آشنایی پیدا کنید. تا در صورت لزوم بتوانید با روش صحیح این مکمل مفید را مصرف کنید و از فواید بی‌شمار آن برخوردار شوید. در واقع مکمل گابا قابلیت حل شدن در غذاها و نوشیدنی‌های مختلف را دارد علاوه بر این، در غذاهای زیر هم مقادیری از این مکمل وجود دارد که حل کردن مکمل گابا با این غذاها، منجر به جذب بیشتر آن در بدن می‌شود.

  1. یکی از نوشیدنی‌های جذابی که مورد علاقه اکثر ایرانی‌ها می‌باشد چای است. خبر خوش این است که مکمل گابا در صورتی که با چای ترکیب شود دچار کاهش خواص نمی‌شود و می‌توانید این مکمل را همراه با چای مخلوط کرده و بنوشید.
  2. در صورتی که مکمل گابا به همراه گوجه فرنگی مصرف شود اثرگذاری بسیار بیشتری خواهد داشت و به عنوان یک مکمل عالی با همراه گوجه می‌توانید از آن استفاده کنید.
  3. از آنجایی که گابا نوعی مکمل محسوب می‌شود و سویا منبع غنی پروتئین به حساب می‌آید، ترکیب این دو با یکدیگر نتیجه مثبتی روی متابولیسم بدن خواهد داشت و به افزایش فواید مصرف مکمل گابا منجر می‌شود.
  4. برنج جوانه زده با ترکیب گابا علاوه بر اینکه خواص مصرف گابا را افزایش می‌دهد، باعث کاهش فشار خون و بهبود عملکرد بدن می‌شود.
  5. شما می‌توانید مکمل گابا را با برخی از غذاهای تخمیر شده هم مخلوط کنید و آن را مصرف کنید.
  6. اگر جزو افرادی هستید که سبزیجات و فیبر بسیار زیادی در طول روز مصرف می‌کنید و علاقه زیادی به انواع سبزیجات دارید، باید این خبر خوش را به شما بدهیم که برخی از سبزیجات مثل کلم بروکلی، کلم پیچ و اسفناج قابلیت مصرف به همراه گابا را دارند.

علاوه بر تمام مواردی که گفتیم گابا به صورت گسترده به عنوان مکمل پودری یا قرص هم در دسترس است که می‌توان به صورت خام و بدون ترکیب کردن آن با سایر مواد غذایی به راحتی آن را مصرف کرد.

اگر احساس می‌کنید که در بین مواد غذایی مصرفی روزانه شما میزان کافی از مکمل گابا وجود ندارد، می‌توانید پودر یا قرص این مکمل را مصرف کنید. این مکمل می‌تواند مقدار غلیظ‌تری از این اسید آمینه را به بدن شما هدیه کند.

دوز مصرفی گابا چقدر است؟

از آنجایی که مکمل گابا نوعی مکمل غذایی به حساب می‌آید و داروی تنظیم شده نیست، هیچ دستورالعمل استانداردی برای دوز مصرفی این مکمل وجود ندارد. معمولا دوز مصرف روزانه این مکمل بین 50 تا 3000 میلی‌گرم متغیر است و هر فرد بر اساس میزان کمبود این مکمل در بدن خود باید آن را مصرف کند. اما به طور کلی پیشنهاد ما این است که در طول یک روز بیش از 750 میلی‌گرم از این مکمل مصرف نشود. زیرا ممکن است که به کبد آسیب برساند.

مضرات مکمل گابا

آیا مکمل گابا ایمن است؟

در صورتی که مکمل گابا بر اساس توصیه و مقدار مورد نیاز بدن مصرف شود، معمولا مصرف این مکمل تا 12 هفته به صورت مداوم خطری برای بدن ایجاد نمی‌کند. اما هیچ تحقیقی در رابطه با اثر ایمنی مصرف این مکمل در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد. لذا بانوان باردار یا بانوانی که به نوزاد شیر می‌دهند سعی کنند که به سراغ مصرف این مکمل نروند.

یا حداقل قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند. زیرا ممکن است که این مکمل روی سیستم غدد درون ریز که به تولید هورمون‌ها منجر می‌شود تاثیر منفی بگذارد.

تداخلات دارویی مکمل گابا چیست؟

قبل از مصرف هر نوع مکمل باید به تداخلات دارویی مکمل مورد نظر پرداخته شود. این احتمال وجود دارد که در صورت مصرف مکمل گابا به همراه داروهای دیگر اختلال ایجاد شود و مکمل و داروها با هم تداخل داشته باشند.

از آنجایی که این مکمل باعث کاهش فشار خون می‌شود مصرف آن در کنار داروهای فشار خون بالا موجب کاهش بیش از حد فشار خون شده و زندگی و حیات فرد را تهدید می‌کند. یکی از مهم‌ترین داروهایی که هنگام مصرف مکمل گابا با آن تداخل دارد داروهای مربوط به فشار خون بالا می‌باشد. که عبارتند از:

  • بتابلاکرها
  • بلاکرهای کانال کلسیم
  • مهار کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین
  • مهار کننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین

علاوه این بر این موارد بر اساس تحقیقات و شواهدی که وجود دارد مصرف گابا با داروهای درمان صرع مثل داروهای ضد تشنج توپیرامات و سدیم والپروات تداخل دارد. پس اگر به این بیماری مبتلا هستید و داروهای این چنینی مصرف می‌کنید قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی مکمل گابا چیست؟

درست است که مکمل گابا فواید بسیار زیادی برای سلامتی و بدن دارد. اما حقیقتی که وجود دارد این است تمام مکمل‌ها از جمله این مکمل عوارض جانبی خاص خود را هم دارند و به همین علت در میزان مصرف آن باید احتیاط کرد‌. در صورتی که این مکمل بر اساس توصیه و به شکل متعادل مصرف شود عوارض جانبی بسیار کم و نادری خواهد داشت‌‌.

اما محققان برخی از اثرات موقت منفی از این مکمل را هنگام مصرف دوز بالاتر مشاهده کردند که این عوارض عبارتند از:

  • خواب آلودگی مداوم
  • کاهش متوسط فشار خون
  • احساس سوزش خفیف در گلو
  • احساس تنگی نفس متناوب و مختصر
  • احساس سوزن سوزن شدن در پوست

اگر دوست دارید که بعد از مصرف مکمل به این عوارض دچار نشوید حتماً سعی کنید که میزان مورد نیاز بدن خود را مصرف کنید. برخی از افراد تصور می‌کنند که مصرف بیش از اندازه مکمل مفید می‌باشد و کمبودهای بدن را به بهترین شکل ممکن درمان می‌کند.

در صورتی که بعد از مصرف این مکمل با هر کدام از عوارضی که نام بردیم مواجه شدید، هرچه سریع‌تر به اورژانس مراجعه کنید.

کلام پایانی

در این مقاله فروشگاه مکمل های ورزشی ایران بالک سعی داشت راجع به فواید، عوارض و طریقه مصرف مکمل گابا نکات مهمی را به شما عزیزان ارائه دهد.

مکمل‌ها به منظور درمان کمبودهای بدن استفاده می‌شوند و اگر بر اساس نیاز بدن و طبق اصول مصرف شوند، قطعاً نتایج مثبت زیادی هم دارند‌. در این میان مکمل گابا به عنوان یک اسید آمینه که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، در هنگام کمبود مصرف خواهد شد و به تنظیم عملکرد مغز و بدن کمک زیادی می‌کند.

اگر جزو افرادی هستید که استرس، اضطراب و افسردگی مزمن دارید می‌توانید با مشورت پزشک مصرف این مکمل را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

دسته‌بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت